keskiviikko 26. heinäkuuta 2017

Belgianjänöt ilta-auringossa

Kolmen postauksen verran kuvia odottamassa julkaisuun pääsyä, siispä katseltavaa tulee riittämään!

Tässä postauksessa hieman kuulumisia minun kolmesta belgianjäniksestä ja alla kahden kuvat yhdeltä illalta. Oli muuten upea ilta, niin tyyni ja uskomaton auringonlasku!

On surullista kertoa tämä, mutta olen nyt ihan tosissaan henkisesti alkanut valmistautua siihen, että tämä on Stig-papan viimeinen kesä. Hän vanhenee ja nyt viimeisten kuukausien aikana vanheneminen on alkanut näkyä koko ajan selkeämmin. On niin ristiriitaista miten nuori ja virkeä kani voi olla mieleltään, mutta taas keholtaan hurjan vanha. Toistaiseksi tilanne on vielä niin hyvin, että lihakset, turkki ja yleiskunto ylipäätään edelleen todella hyvällä mallillaan! Vanheneminen näkyy selkeiten siinä, ettei motoriikka toimi enää niin sulavasti, mitä nuorella kanilla. Seuraan Stigin tilannetta päivitäin. Koko ajan toivon, että aikaa olisi mahdollisimman paljon vielä jälkellä, mutta varautunut olen myös siihen, että kunto voi romahtaa hetkessä ja on aika sanoa hyvästit. Tiedostan myös sen, että tämä on sellainen kani, joka voi löytyä vain kuolleena. Monet kasvattajat ovat minulle sanoneet, että Stig-papa on ulkoisesti niin hvyässä kunnossa, että romahdus voikin tapahtua sisältä esim. sydämmen pysähtymiseen. 
On aikaa sitten jäljellä paljon tai vähän, niin nautimme täysillä jokaisesta yhteisestä hetkestä. Tällä hetkellä Stig on pisimpään minun omistuksessa elänyt kani, ikää tällä 4kg mötkäleellä on nyt 9v 4kk!

PippiAdolf's Seigmen "Stig"






Nuoret belgianjänikseni Jaqu ja Zaida elävät samaan tapaan pirteää ja sporttista elämää. Ne saavat riehua rajattomasti, kun Stigin kohdalla pitää hieman olla jo varovainen. 
Jaqun kanssa on alusta saakka ollut selvää, että hän on minun lemmikkijänöni. Hänen kanssaan on hurjan mukava touhuta kaikkea kivaa; ulkoillaan vapaana, opetellaan temppuja, hypitään esteitä... eli vahvistetaan paljon sitä ihmisen ja lemmikkieläimen sidettä. 
Zaidan kohdalla tarkoitukseni oli tehdä onnistunut poikue ja sitten antaa hänet suomalaiseen belgianjäniskasvatukseen. Alussa tämä idea oli oikein toimiva, varsinkin kun alkuun Zaida oli sen verran arka ja hankala luonteeltaan. Noh, nyt voin sanoa, että Zaida on vihdoin kotiutunut luokseni. Samalla siitä on herännyt esille todella mukava kani, josta olen alkanut pitämään todella paljon. Haluan sanoa, että enää en ole niin varma mitä minun pitäisi tehdä Zaidan kanssa. Olen jo oikeastaan suunnitellut, että voisin katsoa talven yli miten hänen pitämisensä onnistuu ja saisin näin lisää aikaa pohtimiseen. 

Tiedättehän, olen aina ollut täysin myyty belgianjäniksille. Ne ovat sellaisia kaneja, että jos kunnon kanin haluaa omistaa niin belgianjänis tai hyvä belgianjäniksen risteytys pitää saada kokea. Tuo luonne on niin värikäs ja monipuolinen. Kun olen mun jänöjen kanssa, tiedän koko ajan, että ne on mun kanssa ajatuksellisesti hyvin samalla tasolla. Enkä ole yksin tämän ajatuksen kanssa, nuo tietävät tilanteen myös hyvin ja osaavat kunniottaa sitä. Näiden kanssa touhutessa on vähän herännyt tosiaan se fiilis, pitäisikö tehdä muutama poikue vaikka yhteistyössä jonkun suomalaisen tai muun pohjoismaalaisen kasvattajan kanssa. Belgianjäniksiä on niin surullisen vähän kasvatuksessa ja kyllähän sen ymmärtää, isompi kasvatuksessa oleva belgianjänis lauma vaatii varmasti niin hurjan paljon enemmän mitä perus vaikka ihan pikkukanien kasvatus. Siinä voisi olla ideaa, auttaa kasvatusta pienemmästä kanilasta käsin?

Aika näyttää miksi nämä ajatuksen tasolla olevat suunnitelmat vielä kehittyvät!

Zaida











6 kommenttia:

  1. Stig on kyllä tosi kaunis! Kaikki me toivomme tietenkin vain Stigille parasta.
    Älä vielä sano hyvästi...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hän on! Ja tosiaan etenemme ihan Stigin voinnin mukaan.

      Poista
  2. Moikka! Ajattelin kysyä neuvoa, koska olen hankkimassa kani poikuetta mutta mietin että haittaako jos uros on pari sataa grammaa naarasta suurempi? Toisena vaihtoehtona saisin tavoittelemiani värejä ja ominaisuuksia toisestakin yhdistelmästä mutta kyseinen naaras on jo yli kolme vuotias, joskin saannut jo useamman poikueen

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei haittaa. Jos poikaset kasvaa kohdussa liian isoiksi, jää synnytyksessä jumiin jne.. silloin vika on jossain ihan muussa.

      Poista
  3. Moikka! Nää kuvat on nyt niin hienoja että on pakko kysyä mikä kamera sulla on ja mitä kuvanmuokkausohjelmaa käytät? Ja Stig on kyllä varmaan hienoin kani jonka olen koskaan tavannut, se on jotenkin niin ylväs!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon! Mulla on omalla sivullani esiteltynä nuo valokuvaus kalustot ja työvälineet.
      Hän on ollut todella ihana kani kaikki nämä vuodet, täydellinen ensimmäinen belgianjänis!

      Poista

 

• Blogipohja Ipietoon | © 2017 Never forget to smile | Maija C. Suni